TÜBİTAK ULAKBİM

Mustafa Kemal Mahallesi
2151. Cadde No: 154
06510 Çankaya/ANKARA

http://www.ulakbim.gov.tr

 

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us
 . Meb  . Alanya Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Bayram Karahan

Alanya Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Bayram Karahan

Bilişim Teknolojileri öğretmeni, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Bayram KARAHAN ile Pardus hakkında konuştuk.

Bayram Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?

Ben Bayram KARAHAN, Bilişim Teknolojileri öğretmeniyim. Bilişim alanına Alanya Teknik Lise’sinde bilgisayar programcılığı bölümünü, devamında Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksek Okulu Bilgisayar Programcılığı Bölümü ve Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Bilgisayar Öğretmenliği bölümlerinde bilişim alanında eğitimlerimi tamamladım. 2008-2016 yılları arasında çeşitli meslek liselerinde bilişim teknolojileri alanında öğretmenlik yaptım. 2016 yılında beri Alanya Hacıkadiroğlu Ortaokulunda Bilişim Teknolojileri öğretmenliği yapmaktayım.

Okulunuzdaki etkileşimli tahtalarda ve bilişim sınıflarınızda Pardus kullanıldığını elbette biz biliyoruz ancak okuyucularımız için bu kullanımla ilgili olarak bilgi verebilir misiniz?

Alanya Hacıkadiroğlu Orta Okulunda görev yapıyorum. Okuluma 2016 Ocak ayında başladım. Başladığımda Etkileşimli tahtalarda Windows kullanılıyordu. Antalya Milli Eğitim pardus geçiş projesi ile tüm tahtalara Pardus yükledik. Okulumuzda 2016 yılından beri Pardus kullanılmaktadır.

Etkileşimli tahtalarda ve bilişim sınıflarında Pardus kullanımında ihtiyaç duyulan yazılımları geliştirdiğiniz uygulamalar için teşekkür ederiz. Okuyucularımız için bu uygulamalar hakkında bilgi verebilir misiniz?

Bu süreç Antalya İl Milli Eğitimde Fatih projesi biriminde görevli Eşref Bey etkileşimli tahtalarda Pardus kalemin geliştirilmesi gerektiği ile ilgili sosyal medya üzerinden duyuru yapmıştı. İl içerisinde bununla ilgilenecek bilişim teknolojileri öğretmeni arkadaşımız varsa iletişime geçebilir miyiz demişti. Bu çağrı neticesinde ben de Pardus kalemin üzerinde biraz çalışma yaparak yapabileceğimi söyledim bunun üzerine geliştirdiğim uygulamayı paylaştım. Çok güzel tepkiler aldık. Bu olumlu dönüşler üzerine  daha gelişmiş özelliklere sahip okuldaki öğretmen ihtiyaçlarını karşılayacak bir kalem aracı yazmaya karar verdim. Bu geliştirdiğim ilk uygulamamı E-Tahta adıyla tanıttım.
Geliştirdiğim bu uygulamanın güzel dönüşleri olması üzerine bende ciddi bir motivasyon oluştu.

Bunun üzerine okul içinde kullanılması gereken yeni uygulamaların yazılması gerektiğini gördüm ve geliştirmeye karar verdim. Okul içerisinde gerekli olan tahtaların yönetimi ve laboratuvar yönetimi için bir ağ yazılımı yazmaya karar verdim. Çeşitli uygulamaları incelediğimde çok İhtiyaçlarımı görmediğini ve yerli bir yazılımın olmadığını gördüm. Bunun için okul içerisinde ihtiyaçlarımı görmek için ağ yazılımını geliştirdim.

Zaman içerisinde okulun temel ihtiyacı olan zil yazılımının olduğunu düşünüp Pardus’a katkı amaçlı zil yazılımı yazdım.

Daha sonra okulundaki bilişim sınıfına yönetimi işini ağ yazılımıyla çözdüm fakat öğrencilerin sistem ayarlarının her kullanımda değiştiğini fark ettim bunun üzerine sistem ayarlarının sabit kalmasının gerekliliğini ve bu amaçla e-sabit adında bir uygulama yazdım.

Etkileşimli tahtaların öğrenciler tarafından kontrolsüz bir şekilde kullanılmaması için e-kilit adında bir yazılım geliştirdim. Bu uygulamadan sonra Pardus giriş bölümünde QR kodla giriş yapılıp yapılmayacağı konusunda düşüncelerim oluştu. Bununla ilgili bir çalışma yaptıktan sonra fikrimi Şenol Bey ile paylaştım. Fikrimizin güzel olduğunu fakat bununla ilgili daha profesyonel bir çalışmanın yapılması gerektiğini söyledi.

Bu amaçla Pardus Biriminden Şenol Bey ve Ali Rıza Bey ile iletişim kurarak benim uygulamamı yeniden düzenlediler ve etkileşimli tahta kullanıcılarına sundular.

Bu uygulamaların dışında öğrencilerimiz için 3 tane mantık  oyunu uygulaması yazdım.

Gerekli olduğunu düşündüm ve bu alanda geliştirilmiş Pardus uygulaması olarak çok fazla uygulama bulamadığım için akış diyagramı uygulaması(akisdiyagrami) geliştirdim. Covid döneminde ise Eba üzerinden canlı ders yapılması ile ilgili sorunların olduğunu gördük ve Antalya İl Milli Eğitim’de çalışan Eşref Bey ile iletişim halinde Pardus canlı ders kurulumu uygulamasını geliştirdim.

Aslında uygulamalarımın tamamı okul içerisinde ihtiyaçların giderilmesi amacıyla yapılmış çalışmalar olup, ülkemizde Pardus kullanımını yaygınlaştırmak için olumsuz ön yargıları kırmakta çok önemli bir görev üstlendiğini düşünmekteyim.

Bu uygulamaların olmadığı zaman öğretmenlerin temel bazı sorunları çözemediğini ve bunun için de bir uygulama olmadığını söyleyerek pardus’tan uzaklaşmalarına yol açtığını söyleyebiliriz.

Uygulamaları benim dışımda başka bilişim teknolojileri öğretmeninin geliştirebileceğini ve bu süreçte Pardus geliştirici ekibi’nin büyük desteği olduğunu beni tanıyan ve uygulamalarımı kullananların farkında olduğunu düşünmekteyim. Bu durumu her fırsatta sıklıkla dile getirmekteyim.

Türkiye geneli Bilişim öğretmenlerinin birçoğu görmüş oldu .Ayrıca uygulamalarımızın tamamı Açık Kaynak olması sebebiyle başka Bilişim öğretmenlerinin de bu uygulamalara destek olabileceği veya onların geliştirilebileceği umudunu da ortaya koymuştur.

Bu geliştirdiğiniz uygulamalar gibi eğitim ve öğretimde etkileşimli tahta kullanımını arttıracak uygulamaların yaygınlaşması için nasıl bir yol izlediniz?

Uygulamaların yaygınlaştırılmasında ilk zamanlar Antalya İl Milli Eğitim destek oldu. Daha sonra uygulamalarını ihtiyacı olan öğretmenlere ulaşabilmeleri için bir blog Sitesi açarak destek vermeye başladım. Ayrıca uygulamaların tanıtımı ve kurulum ve kullanımı ile ilgili temel bilgiler paylaştım uygulamaların dışında yaşayabilecekleri sorunların çözümlerinden oluşan yazılar paylaştım. Bu sürecin devamında Pardus birimi ile iletişime geçtik. Bu süreçte Şenol ALDIBAŞ Bey’in büyük desteği sayesinde uygulamaları Pardus kullanıcılarının tamamına ulaştırmak amacıyla Pardus depolarına konuldu. Bu süreçte Şenol Bey ve Fatih Bey’in çok büyük desteği ile karşılaştım. Aslında uygulamaların  yaygınlaştırılması konusunda en büyük desteği Pardus ekibi çalışanları sağlamıştır. Burada şunu rahatlıkla söyleyebilirimki ihtiyaçları görecek bir şeyler yapıldığında Pardus ekibinin yapabileceği her şeyi yaptığını gördüm.

Bu geliştirdiğiniz uygulamalar gibi eğitim ve öğretimde etkileşimli tahta kullanımını arttıracak uygulamaların yaygınlaşması için nasıl bir yol izlenmeli?

Uygulamaların yaygınlaştırılabilmesi için kendi tecrübelerimden şunu söyleyebilirim;Öncelikle geliştirilen uygulama bir ihtiyacı görmesi durumunda,bu uygulamaya ihtiyacı olan kişinin uygulamayı bulduğunda uygulamanın çok hızlı bir şekilde yayıldığını gördüm. Fakat daha profesyonel bir yol izlemek adına ihtiyaçları gideren her türlü uygulamanın Pardus ekibi ile iletişime geçildiğinde çok hızlı dönüş ve desteklerinin olacağını söyleyebilirim.

Yaygınlaştırma ve tanıtılma sürecinde çeşitli bloglar da tanıtılabilir. En önemlisi pardus birimi ile iletişime geçilerek Pardus kullanan tüm kullanıcılara sunulması sağlanmalıdır. Tabii bu süreçte ilk olarak açık kaynak felsefesini dikkate alarak uygulamaların github benzeri yerlerde paylaşılarak geliştiriciler ve kullanıcıların güvenini sağlamak ve kullanılması için ilk ve en önemli adımı atmak gerekmektedir.

Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?

Büyük problemlerden birisi eğitimle ilgili uygulamaların azlığı ve sorunların çözümü için nasıl bir yol izlememiz gerektiği konusunda çok fazla fikrimizden olmamasıydı. Bu süreçte Pardus form ciddi bir destek sağlamaktadır. Okul ihtiyaçlarının giderilmesi için yoğun bir çalışma içerisine girerek birçoğunu uygulamalı geliştirdim. Aslında çeşitli bahanelerle vazgeçmeyi değil çözüm üretmeyi tercih ettim. Geliştirdiğim uygulamalar sayesinde hem kendi okulumun dönüşümünü sağladım hem de Türkiye geneli Pardus kullanılan etkileşimli tahtalarda dönüşüme katkı sağladım.

Bence en önemli zorluk çalışmayı ve mücadele etmeyi göze alabilmek diyebilirim.

Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?

Bu süreçten sonra çok defa hocalarımız neden pardus kullanıyoruz şikayetleriyle geldiler. Bende kendilerinden yaşadığı sıkıntıları anlatmasını istedim Öğretmenlerimizin sorunlarını ciddiye alıp çözüme kavuşturduğumu görünce neden kullanıyoruz yerine bana şöyle bir iş için uygulama lazım var mı yaklaşımına döndü. Zaman içerisinde daha az problem ve bol çözüm üretmem neticesinde artık Pardusla ilgili eleştiri ilk kurulumdan sonra hiç gelmemekte.

Sadece öğretmenlerin verdiği tepkiler değil çevremde yakın iletişim halinde olduğum birçok arkadaşımın yaptığım çalışmalardan haberleri olanların neden bu çalışmalarla uğraştığımı, bunların bana hiçbir şekilde maddi bir getirisinin olmadığını, boşa verilmiş bir emek olduğu gibi motivasyon kırıcı birçok yorumlarıyla karşılaştım. Uygulamaları geliştirirken özellikle motivasyon kırıcı cümlelerden etkilendim.

Fakat ülkemize ve gelecek nesillere sağladığı avantajlar düşünüldüğünde açık kaynaklı sistemlerin sayısız olumlu getirisini bilmem sebebiyle bu olumsuz yorumlardan etkilenmeden çalışmalara devam ettim. Her şeyden önce bu çalışmaları yaparken defalarca kendime ne kadar fazla yeni bilgi öğrendiğimi söylemişimdir.

Bilişim alanındaki hedeflerin sınırı olmadığı için bir hedef koymanın da çok doğru olmadığını düşünüyorum. Her yeni bilgi yeni projeleri, yeni düşünceleri giderek artırdığı için artık geliştirme sürecinin yavaşlaması yerine daha da hızlandığını ve arttığını söyleyebiliriz.

Öğrenci ve öğretmenlerimizin Pardus’a bakış açıları nasıldır?

Öğretmenlerimiz etkileşimli tahtalarda daha az sorunla karşılaştığı için şunları söyleyebiliriz;

a) Tahtayı kullanmalarında olumlu etkileri olmuştur.
b) Bu süreçteki en önemli etken; pardusta her öğretmenin kendine ait bir hesabının olması.
c) Tahta sadece ona aitmiş gibi kullanma özgüveni.
d) Ayrıca Flash belleklerle taşınan virüsler konusunda bir sorunu kalmaması sebebiyle öğretmenlerimiz eğitim öğretime ayırdığı zamanı daha da artırmış olması.

Kısacası öğretmenlerimiz tahtayı daha az sorunla kullandıkları için pardusla ilgili olumsuz düşünceleri de oluşmamıştır. Bu süreçte en önemli katkıyı btr görevi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri sağlamıştır.

Öğrencilerin Pardus’a yaklaşımları nasıldır?

Bilişim sınıfında öğrencilerimizin kullandığı makinaların windows’tan pardus’a dönüştürülmesi ile öğrencilerimiz ilk başta şaşırdılar.
Fakat çok kısa sürede sisteme adapte oldular diyebilirim. İlk kurulum sırasında en çok dikkatlerini çeken bu hayvanın ismi ne hocam neden bu hayvan kullanılmış gibi sorularla karşılaştım.

Tabii bununla ilgili her sorudan sonra 5-10 dakika pardusla ilgili bilgilendirme yaptım bilişim teknolojileri öğretmeni olmam sebebiyle mutlaka öğrencilere dönem başlarında ve yeri geldiğinde pardusu neden kullanmamız gerektiğini bize sağladığı avantajları ve bize neler sağlayacağı konusunda bilgilendirmeler yaptım.

Ayrıca pardus’a geliştirici olmak için çok da zor olmayan bir sürecin ne olduğunu doğrudan Pardus ekibi ile iletişime nasıl geçilebildiğini kendi yaşadığım süreçten bahsederek öğrencilerime anlattım.

Öğrencilerim  bu anlatımlardan sonra bir çoğunun arama motorundan pardusla ilgili aramalar yaptığını ve çeşitli yazıları okuduğunu gördüm.  Öğrencilerimin pardus sistemini daha güvenli bir şekilde kullandıklarını ve daha az problem yaşadığını bizzat deneyimlemekteyim.

Okullarında Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış öğretmenlerimiz için önerileriniz nelerdir?

Öğretmenlerimizin mutlaka Açık Kaynak sistemleri ile ilgili araştırmalar yapmalarına ve kendilerini bu konuda yetkinleştirmeleri gerektiğini tavsiye edebilirim. Bunun için çeşitli kurslar seminerler makaleler okumalarını tavsiye ederim. Linux sistemlerini diğer sistemlerle kıyaslayabilecek kadar temel bilgiye sahip olmaları gerektiğini tavsiye ederim.

Bu süreçten sonra pardus’un bizlere sağladığı, ülkemize sağladığı avantajlar düşünüldüğünde öğretmenlerimizin mutlaka dönüşüm için bir çalışmaya gireceğini ümit etmekteyim. Bu dönüşümün ülkemiz için ve gelecek nesillerimiz için ne büyük katkılar sağladığını araştırmalarını tavsiye edebilirim.

Fakat ülkemize ve gelecek nesillere sağladığı avantajlar düşünüldüğünde açık kaynaklı sistemlerin sayısız olumlu katkı olacaktır. Bunlardan en önemliside bu çalışmaları yaparken defalarca kendime ne kadar fazla yeni bilgi öğrendiğimi ve kendimi geliştirdiğimi söyleyebilirim. Bu alanda kendilerini geliştirmek isteyen öğretmenlerimizin mutlaka açık kaynak sistemleriyle ve linux dağıtımlarıyla ilgilenmeleri gerektiğini rahatlıkla söyleyebilirim.

Paylaş:
Subscribe
Bildir
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x